Tänään nostin kasvimaalta viimeiset porkkanat. Varsinaisen porkkanasadon korjasin kyllä ajat sitten, mutta jätin hiukan penkin päätä sitä varten, että olen saanut sieltä tuoreita porkkanoita syötäväksi. Nyt siis loppuivat nekin. Persilja vielä kasvaa, tosin sitäkin olen ottanut kuivumaan ja pakastimeen.

Ensi kesää olen valmistellut sen verran, että olen istuttanut talvivalkosipulit ja tyhjentänyt talvikompostin, joka kesän ajan sai muhia rauhassa.

Mansikka kukkii vielä, mutta raakileet eivät enää kypsy, viimeisen taisin nata suuhuni puolitoista viikkoa sitten. Orvokit kukkivat vielä, mutta muut on jo halla vienyt. Pikku hiljaa olen myös tyhjennellyt kesäkukkien ruukkuja.

Sisällä keitän iltaisin teeni puuhellalla, saan siitä mukavaa lämpöä samalla ja myös työhuonetta olen lämmittänyt. Mutta itse asiassa on ollut kohtuullisen lämmintä, pakkasta vain muutamana yönä.